Instructor Adjunto de la Escuela de Diseño y Director de Diseña, publicación semestral, arbitrada y bilingüe de dicha escuela. Licenciado en Arte, Pontificia Universidad Católica de Chile.
Dicta el curso “Diseño para la justicia social y medoambiental” y forma parte de los equipos que dictan los cursos “Introducción a la investigación en diseño” y “Taller de introducción al proyecto de diseño”
Se interesa por los métodos de diseño contra la opresión y el diseño para la justicia social, a los que se aproxima explorando las formas en que los métodos de diseño pueden contribuir a la emancipación, la dignidad, la autonomía y la autorrealización de las personas. También se interesa por las perspectivas feministas y decoloniales.
Editor científico especializado en temas de diseño, arquitectura y arte.
Associate Instructor of the School of Design and Director of Diseña, bi-annual, peer-reviewed, and bilingual publication of said school. Bachelor of Arts, Pontificia Universidad Católica de Chile.
He teaches the course “Design for social and environmental justice” and is part of the teams that teach the course “Introduction to design research” and the studio course “Introduction to design project”.
He is interested in design methods against oppression and design for social justice, which he approaches from an anarchist perspective, that is, exploring the ways in which design methods can contribute to emancipation, dignity, autonomy, and self-realization of people. He is also interested in feminist and decolonial perspectives.
Scientific editor specializing in design, architecture, and art.
Publicaciones:
- BERNASCONI, R. (2022). Editorial: Anti-oppressive Assessment Strategies for Design
Teaching. Diseña, (21), Editorial. https://doi.org/10.7764/disena.21.Editorial - BERNASCONI, R. (2022). Editorial: Emancipatory Ways of Feeling (the Body as a Subversive
Project). Diseña, (20), Editorial. https://doi.org/10.7764/disena.20.Editorial - BERNASCONI, R. (2021). Editorial: Against Subject Datafication through Anti-Oppressive
Data Practices. Diseña, (19), Editorial. https://doi.org/10.7764/disena.19.Editorial - BERNASCONI, R. (2021). Editorial: ʽTrajectories of Useʼ and ʽThe Object as Producer and
Userʼ: Two Ideas for Historiographical Subversion. Diseña, (18), Editorial.
https://doi.org/10.7764/disena.18.Editorial - SYLLEROS, A., TALADRIZ, B., BERNASCONI, R., PIZARRO, F., & CÁDIZ,
R. (2020). Personal Meaning Organization (PMO): A Hermeneutic Approach to
Design, The Design Journal, 23(5), 735-753. https://doi.org/10.1080/14606925.2020.1807718 - MOLLENHAUER, K., MORAGA, E. y BERNASCONI, R. (2020). “Modelo instrumental para proyectos complejos. Poliedro Propuesta de Valor Académico”. Bitácora Urbano Territorial, 30(II), 127-140. https://doi.org/10.15446/bitacora.v30n2.81661
- BERNASCONI, R. (2020). Editorial: Design and Emotions Against Systems of Power,
Ideology, and Control. Diseña, (17), 04–13. https://doi.org/10.7764/disena.17.04-13
Plataformas académicas: